Literatura




Proiectul Lectura în familie: „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”, de Carlo Collodi, Editura Polirom, Iași, 2018

„Stai acasă, dar citește!”

Lectura în familie reprezintă un mod plăcut și util de petrecere a timpului liber. Proiectul „Lectura în familie” a luat naștere cu scopul de a-i  reuni pe membrii familiei  în jurul unei cărți și de a pătrunde nestingheriți în tainele mirifice ale cunoașterii. Copiii din afara României dau dovadă, din plin, de dragostea lor sfântă pentru slova în limba română. Le mulțumim copiilor, adevărații protagoniști ai acestui proiect, dar și părinților și bunicilor, care i-au însoțit în această aventură a descoperirii  lumii din interiorul coperților!



  
„Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”, de Carlo Collodi, în interpretarea încântătoare a Mariei Petrache, elevă în clasa a VII-a la Colegiul Național din Iași



— Ceavem noi aici, Smolici ? a întrebat un bărbat în timp ce câinele adulmeca sacul şi fornăia. Hmm, a adăugat scărpinânduşi chelia, probabil că vechitura asta a fost aruncată de poştaş sau de vreun călător beat. Hai săl ducem înăuntru şi să il arătăm domnişorului Alfred, vrei ?

Luând sacul în braţe, bărbatul a intrat în casă urmat de Smolici, care dădea vesel din coadă. A deschis uşa unui salon mare de la parter, unde un băieţel blond care avea în jur de zece ani lua micul dejun.

— Cei asta, George ? a întrebat băiatul ridicând dintro sprânceană.

— Nu ştiu, domnişorule Alfred, a răspuns bărbatul. Lam găsit pe peluză. Lo fi aruncat cineva, sau lo fi pierdut.

— Vrei săl desfaci ?

— Cum doriţi.






  
„Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”, de Carlo Collodi, în interpretarea savuroasă a comediantului Doru Octavian Dumitru

DOD, așa cum îi place să se numească,  s-a alăturat proiectului nostru „Lectura în familie”, propunând o nouă cheie de lectură copiilor români din diaspora românească din Italia. Cheia succesului, afirmă actorul de comedie, este „lectura cu voce tare”.
Este cel mai frumos cadou pe care un comediant, de asemenea valoare artistică, ni-l putea face. Mai ales acum, mai ales aici, departe de țara noastră. Acest lucru spune foarte mult despre empatie, despre generozitate și despre dăruire necondiționată, atunci când este vorba de public, dar mai ales despre oameni, fie ei mari sau mici.

Mulțumim, Maestre!


„Copii, dacă vă concentrați, puteți să citiți și mai bine. Lectura cu voce tare este cea care ne ajută să nu adormim. Poți să vorbești prin somn, dar să citești prin somn, încă n-am auzit.” 

 



Ramona Cristina Borș, o altă tânără ambițioasă care și-a îndeplinit visul: acela de a deveni DASCĂL!

„Dintotdeauna mi-am dorit să fiu Dascăl”


Grădinița Cogeasca, Iași, România

De vorbă cu Petronel Doroftei: Evoluția unui tânăr ambițios
„Deși  sunt de la sat, am avut ocazia să am profesori foarte buni” 


 https://www.youtube.com/watch?v=9napV4oxw6w&feature=share&fbclid=IwAR2kLecFutPmfABZ_CilP-hvJMjxhPNVHc0F_Sy3lL3HipNjWq95V9lpVWc
 

Proiectul Lectura în familie. Andreea Pătrașcu: „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”

 Lectură: Pătrașcu Andreea - 14 ani
Kingsley Academy, Cecil Road Hounslow, Anglia

Pipì a fugit întrun suflet până la marginea pădurii, unde sa oprit şi şia făcut curaj să se întoarcă şi să se uite în spate. Coada lui – coada lui drăguţă, ciufulită şi roz – nu mai era.
Crocodilul ăla rău, bătrân şi ticălos io retezase, o mestecase şi o înghiţise, iar acum era în burta lui groaznică. 










 Proiectul Lectura în familie. Andreea Radu: „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”

 Lectură: Radu Andreea - 14 ani
Scuola media, Altamura

— Cinea fost cu ideea ?


Patru degeţele cafenii sau îndreptat spre maimuţica roz.

— Pipì, a răspuns Babà, cu ochii încă în lacrimi.

— A furat crenguţa fumegândă de la un om din pădure.

Tatăl lor a clătinat din nou din cap.





 Proiectul Lectura în familie. Cleopatra Sava: „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”

 Lectură: Cleopatra Sava - 10 ani
I.C. „Delleda-S. G. Bosco”, Ginosa

-Răguşitul nu mai văzuse un pufpuf până atunci şi voia să-l încerce, aşa că l-a furat şi a rupt-o la fugă. Ce nu ştia el e că bătrânul era de fapt un vrăjitor... iar puf-puf-ul, o pipă magică.

                                           -Ah ! a făcut Gugù.

-Cum a tras un fum din ea, văzânduşi de drum, şia dat seama că ceva e aiurea. 







Proiectul Lectura în familie. Roberta Barbu: „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”

 Lectură: Roberta Barbu - 10 ani
I.C. „Delleda-S. G. Bosco”, Ginosa

- Ce crezi că faci, maimuţico ?

-E a mea, a ţipat Pipì, furios şi dezamăgit. E coada mea !
-Mi-e teamă că ai pierdut-o, i-a spus iepurele.

-Pot s-o iau înapoi, dacă tot am găsit-o ?




Lectura în familie: Denisa e Mirela Ionică Văduvescu

 Lectură: Denisa I. Văduvescu - 12 ani
I.C. „Delleda-S. G. Bosco”, Ginosa



— Fură şi oameni ? a întrebat Babà.

— Da, dragule, sa băgat în vorbă mama dintrodată. Fură, lovesc şi răpesc, ba chiar ucid oameni care nu sunt de prin partea locului.





 Lectură: Mirela I. Văduvescu -mama





Proiectul Lectura în familie. Alexandra Nechita: „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”

 Lectură: Alexandra Nechita - 10 ani
I.C. „Delleda-S. G. Bosco”, Ginosa






— Mulţumesc, bunule călător, a strigat Trosnilă în urma lui, mestecând coada. Astăzi no sămi mai chiorăie burta de foame.




Lectură: ELENA MURTAZĂ -12 ani
I.C. „Deledda-S.G. Bosco” Ginosa

Trăia odată, în vestitul ţinut Barambambum, o mică familie de maimuţe: mama, tatăl şi cei cinci copilaşi, toţi băieţi, care nu erau mai înalţi deo şchioapă...

 









Lectura în familie: Carmen, Simona și Iulian Șchiopu

Lectură: CARMEN ȘCHIOPU-17 ani 
Liceo Scientifico Scacchi. 17

-Trebuie să ai răbdare, domnule crocodil, a zis Pipì, şi să aştepţi pe cineva cu o mâncare mai gustoasă decât a mea.


-Bătrânii au mereu răbdare, a răspuns Trosnilă, mai ales cu tinerii.

-Ei, acum trebuie să plec, domnule crocodil. Mult noroc cu foamea !
Dar înainte să plece, Pipì nu sa putut abţine săi joace o ultimă farsă.




Lectura mamei- SIMONA ȘCHIOPU

 
- De ce mă ocoleşti când aduci fructe la masă ? la întrebat în şoaptă.

Servitorul a zâmbit – aveau un împărat tare înţelept, care căuta mereu să pună la încercare judecata supuşilor săi !


-Măria Voastră, ştim că împăraţilor nu le pasă de mâncare, ia răspuns el. Ştim că arată chiar un anumit dispreţ pentru asemenea slăbiciuni lumeşti, ca săşi dovedească superioritatea. Vă descurcaţi foarte bine, Măria Voastră. Vreţi să vă aduc nişte apă ?
  -Da... 




Lectura tatălui- IULIAN ȘCHIOPU



Ce veselie ! Coifurile au fost aruncate în aer şi strigăte de „Trăiască Pipì ! Trăiască împăratul !“ au răsunat prin pădure.
Pipì sa uitat năucit, neştiind ce să spună sau să facă. În cele din urmă, a ridicat mâna în semn că vrea să vorbească şi maimuţele sau liniştit.
— Vă mulţumesc, bunii mei supuşi, a zis cu glas şovăitor. O să mă dovedesc demn de încrederea voastră.











 INVITAȚIE LA LECTURĂ

Editura POLIROM: „Inimă de arici”, de Massimo Vacchetta



„Îmi amintesc de parcar fi fost ieri: era 31 mai 2013, întro seară de vineri. În weekend trebuia săl înlocuiesc pe colegul şi prietenul meu Andrea la cabinetul lui. Treceam printro perioadă proastă şimi ajunseseră până peste cap douăzeci de ani în care fusesem veterinar specializat în bovine. Până atunci, avusesem o viaţă îndestulată: haine scumpe, o maşină sport, o casă mare; fusesem sigur că toate astea mă fac fericit. Mă înşelam, iar dovada mio adusese chiar soarta: o mare dezamăgire în dragoste mă făcuse să mă prăbuşesc întro apatie profundă. În scurt timp, îmi pierdusem încrederea în mine şi în viitor. Urmaseră ani negri, în care încercasem pe orice cale să ies din fundătura unde mă aflam. Simţeam înăuntrul meu nevoia unei schimbări radicale, dar eram confuz, nu ştiam încotro so apuc. De la o vârstă încolo, e greu să faci calentoarsă. Era nevoie de un act de curaj ca să retez lanţul de apucături ce mă ţinea încătuşat, iar miemi lipsea tocmai curajul.”







 INVITAȚIE LA LECTURĂ

 Carlo Collodi, „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”,Editura Polirom, Iași 2018 -cap. 2



„Dar înainte să plece, Pipì nu sa putut abţine săi joace o ultimă farsă. Sa furişat pe o creangă ce atârna deasupra lacului şi sa târât până în dreptul fălcilor lui Trosnilă. Apoi şia coborât coada şi la gâdilat pe crocodil pe vârful botului, prefăcânduse că e o insectă care i sa aşezat mai sus de nara stângă. Cei drept, Trosnilă era orb, dar nuşi pierduse auzul sau mirosul fin, aşa că, de cum a simţit coada lui Pipì pe la bot – ţuşti ! –, a ţâşnit ca un crocodil tânăr şi – hârşti! – ia retezato dintro înghiţitură. Pipì a scos un ţipăt maimuţesc înfiorător de durere, a sărit din copac şi, scâncind, a zbughito iute în pădure.

— Mulţumesc, bunule călător, a strigat Trosnilă în urma lui, mestecând coada. Astăzi no sămi mai chiorăie burta de foame.”














Carlo Collodi, „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”,Editura Polirom, Iași 2018


 „Trăia odată, în vestitul ţinut Barambambum, o mică familie de maimuţe: mama, tatăl şi cei cinci copilaşi, toţi băieţi, care nu erau mai înalţi deo şchioapă. Familia locuia pe crengile unui copac uriaş din mijlocul unei păduri, plătind cincisprezece prune chirie pe an unei bătrâne gorile înfumurate care pretindea că e proprietarul. Patru dintre cele cinci maimuţici aveau blana de culoarea ciocolatei, în vreme ce prâslea, prin cine ştie ce ciudăţenie a naturii, era acoperit cu un puf roz ca petalele trandafirilor de mai. De aceea toată lumea, şi acasă, şi afară din pădure, îl poreclise Pipì, cuvânt care în limba maimuţelor chiar asta înseamnă: „de culoarea trandafirului“. Pipì nu semăna cu fraţii lui şi nici cu celelalte maimuţici care trăiau în preajma copacului lor, şi nu numai pentru că era roz.”










DORIN POPA: Revelația poeziei

 

Născut la 5 iulie 1955 în localitatea Ştiubieni, judeţul Botoşani.
Conferenţiar în cadrul Departamentului de Jurnalistică şi Ştiinţele Comunicării, Facultatea de Litere, Universitatea „Al.I.Cuza”, Iași. Doctor în Ştiinţe Umaniste, specialitatea Filologie. Master în Jurnalistică.
Licenţiat al Facultăţii de Fizică. Membru al Uniunii Scriitorilor din 1993.
Redactor, secretar general de redacţie, redactor-şef adjunct şi redactor-şef la revista Dialog a Universităţii ieşene „Al. I. Cuza” (1979-1983). Redactor la Editura Universităţii „Al. I. Cuza” (1990-1992). 
Redactor principal (publicist comentator) la revista Contemporanul, Bucureşti, a Ministerului Culturii din România (1991-1999). Şef departament cultural la ziarul Monitorul (astăzi, Ziarul de Iaşi) (1992-1997). Realizator al emisiunii Exerciţii de înţelegere – talk-show, Radio Nord-Est, Iaşi (1998-2000).  Realizator de emisiuni TV la posturile Europa Nova și Tele M (1992-19967). A colaborat și la: Cotidianul (redactor, 1991-1994), Ultimul cuvânt (redactor, 1993), Timpul (redactor-șef adjunct, 1990), Unirea – publicație a PNȚCD Iași (redactor-șef, 1990), Acum, Vatra, România literară.
Expert-evaluator al Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS), domeniul Ştiinţe ale Comunicării.
Expert-evaluator al Consiliului Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior (CNCSIS), Comisia de Ştiinţe Socio-Umane şi Economice. Coordonator al colecțiilor Jurnalism și Societate & Publicistică ale Editurii Institutul European, Iași.

 „Poeziile profesorului Dorin Popa au fost pentru mine o revelaţie. Revelaţia pe care o ai când te întâlneşti cu creaţia de mare valoare. Este genul de scriere verticală, care are ca axă timpul – inalterabilă, inepuizabilă, mereu proaspătă, mereu nouă - din ce în ce mai rară în zilele noastre, în care privilegiată pare să fie scrierea orizontală, cantitativă, obscură, lipsită de spirit, deci de finalitate.   O asemenea poezie ar trebui să circule şi să ajungă la oameni, pentru că este ca aurul pur: poate produce transmutări rapide, chiar instantanee în conştiinţa cuiva.  Dotat cu un simţ natural al limbii, poemele sale au calitatea de a fi traductibile în orice limbă sau idiom fără să-şi piardă valoarea din original. Acest lucru poate să le confere, dincolo de valoarea estetică şi morală, o universalitate pe care şi-o doresc mulţi  şi pe care o obţin, până la urmă, foarte puţini. ”

(Ioana TRICĂ, poet, 19 iunie 2011)

Nimeni nu înţelege pe nimeni 

pretenţii absurde de atâtea ori am avut
radar perfect credeam că mi-e sufletul
pentru paşii tăi pentru respiraţia ta
pentru plânsul tău

în pielea celuilalt cu râvnă cu iubire
am putea în sfârşit mântuitor ajunge
dacă n-am descoperi cu dezamăgire
că suntem prizonierii epidermei noastre


şi cântul tău şi plânsul tău, privirea ta
emoţiile, neasemănarea şi visele tale
toate sunt ale mele în veci de veci
şi toate în veci îmi vor fi străine

printre lacrimi, hohotind, te strâng pierdut
te îmbrăţişez cum nu voi mai putea îmbrăţişa
vreodată
exişti în mine mai adânc decât în inima ta
şi cutremurat îţi şoptesc din depărtare:
nimeni n-a înţeles pe nimeni
niciodată! 

Dorin Popa, „Povestea mea: alia avatar”  (poeme 2011)


Nessuno intende nessuno



ho  avuto  tante  volte  delle  pretese  assurde
credevo  che  la  mia  anima  fosse  un  radar
perfetto  per  i  tuoi  passi,  per  il  tuo  respiro
per  il  tuo  pianto.

potremmo  essere  finalmente  nei  panni  altrui
nel  cuore  del  prossimo,  con  amore,  redentori  giungere
se  non  scoprissimo  delusi  di  essere
i  prigionieri  della  nostra  propria  pelle.

il  tuo  canto  e  il  tuo  pianto,  il  tuo  sguardo,
le  emozioni,  la  tua  unicità  ed  i  tuoi  sogni
sono  tutti  i  miei,  per  eternità
ma  tutti,  per  sempre, saranno  stranieri  per  me

scoppiando  in  lacrime  ti  stringo  perduto
ti  abbraccio  come  non  potrò  mai  più  abbracciare
nessuno
esisti  in  me  più  profondamente  che  nel  tuo  cuore
e  sconvolto  ti  sussurro  da  lontano:
– nessuno  ha  mai  inteso  nessuno!

Sursa:










                  Ceaușescu la Cotnari
Frățiorului meu Petrică, un mare hoțoman...
       Era în vara anului 1983, într-o dimineață toridă de iulie. Soarele se pregătea de nunta lui de foc, dănțuind diabolic prin cercul de lumină, aruncând scântei învăpăiate pe peticul de iarbă pârjolit de la capătul casei. Pe el se afla o balie mare și rotundă, din acelea folosite prin casele de la sate, atunci când se făcea baia săptămânală, de obicei sâmbătă seara, dacă nu era cruce roșie în calendar.                Balia nu mai folosea de mult timp acestui scop înălțător, pentru că, odată spartă, cârpită și iar spartă, fusese înlocuită cu o alta cumpărată tocmai de la Hârlău, marțea, când e târgul mai în toi. De când cu balia cea nouă, aceasta fusese scoasă afară și acum stătea neclintită, plină ochi cu știuleți de porumb de anul trecut. Șoarecii au mai ronțăit și ei câte ceva, atunci când porumbul stătea răsfirat prin pod. Uneori, în nopțile pustii de iarnă, atunci când viscolul se mai potolea ca să răsufle, de câte ori nu auzeam, stând covrig sub plapumă, duruieli prin pod. Și atunci mamaia îi zicea tataiei:„auzi, bre omule? Șoarecii ne mânâncă păpușoiul, o să ne cadă-n cap cu pod cu tot!” Și tataia, în loc de răspuns, își dregea vocea și zicea:”Ei...”                                                                                                    
      Pe lângă balie tronau mai mulți găinați uscați, răspândind în jur un miros dulce-înțepător de poiată de găini. În balie stăteau abandonate două desfăcători, una cu mânerul „bandajat” cu un tifon murdar, iar o alta fără, se desfăcuse și  căzuse pe undeva. În rest, pustiu, doar vreo câteva grăunțe ghioșate arătau că cineva a început să facă treabă pe aici și că, cine știe de ce, s-a abătut  deodată pe cărări lăturalnice.
            Prin crăpătura îngustă a porții din grădină, patru copii, o fată și trei băieți, o ștergeau englezește, cu picioarele goale, ca să nu facă zgomot, strecurându-se și lungindu-se ca niște nevăstuici,  de teamă să nu atingă scândura care susținea plasa cu ochiuri care nu le lăsa pe găini să ajungă în vie și să ciugulească la „poamă”. Și doar cu câteva clipe înainte stăteau cu toții smeriți în jurul baliei și ghioșau boabe de porumb. Cu toată aparenta lor supunere, mintea le era în altă parte, vorba mamaiei „pe coclauri” sau pe „pustii cu oala-n cap”, prin huci la „adunat potcoave de la cai morți” sau „belind ochii pe pereți după cai verzi”. Numai la mâncare nu erau obosiți, iar Petrică, cel mai „leneș și mai mincinos” dintre toți, venea într-o  mare „gonetă”, ca să fie primul la masă. Se așeza repede, uitând să se spele,  pe băncuța de lemn din fața patului de scânduri, folosit ocazional și ca masă, atunci când mamaia punea un șervet lung, curat la marginea acestuia. „Te-ai spălat, mă pușlama?”, îl și  lua mamaia la rost. „Ddda, mai înainte când nu vă uitați la mine...Să mor eu, mâmaia”! „Să mori tu, ia vino-ncoa’  și arată-mi mâinile!” Petrică o dădea din colț în colț, dar până la urmă nu avea încotro și, clipind des din ochi sau dând mărunțel din buze, deschidea pumnii, arătând lumii cele mai răpănoase palme văzute vreodată. Mamaia îi dădea vreo câteva scatoalce peste urechi și altele peste coate, în timp ce Petrică o ruga disperat „să-l înțeleagă și pe el” și să se mai uite încă o dată, că poate n-a văzut bine prima dată. „Nu, mâmaia, deci eu m-am spălat, jur, dar așa sunt mâinile mele... sunt bronzat!” „Măi, ești hoț, bandit și mincinos, exact ca  moșu-tu Mihăiță, să nu fii de-o măsură.” „Ba nu!” Și Petrică se apuca de urlat ca un buhai de baltă, ca și cum i s-ar fi făcut cea mai mare nedreptate. „A, încă mai răspunzi, las’ că-ți dau eu dacă vrei să buhăiești fără motiv!”. „Nu, mâmaia, am greșit, am crezut că m-am spălat, dar am uitat... dar sunt și bronzat, uitați!” Copiii se spălau în grabă, ținând cu rândul, o ulcică verde de tablă cu smalțul sărit pe fund. Unul turna apa iar ceilalți stateau cu picioarele depărtate, ca să nu se stropească,  pregătiți cu mâinile făcute pâlnie, unind degetele ca să țină apa cât mai mult în căușul palmei. Luau săpunul de rufe, făcut din sodă caustică și pelin, îl învârteau de câteva ori prin mâini, trecându-l de la unul la celălalt, atenți să nu-l scape pe jos și să se murdărească de pământ cu paie. Se temeau să nu fie „bunghiți” și apoi „felicitați” de mamaia. Din grabă, trânteau ulcica pe treuca de piatră alături de sapunul cleios, își scuturau mâinile prin aer sau se stropeau reciproc între ochi, se ștergeau de fundul pantalonilor, după care veneau îmbujorați la masă. Își ocupau locurile, după vârstă și rang: Mariana, că era mai mare și preferata bunicilor, avea locul ei la masă, între aceștia. Ceilalți trei frățiori ocupau locurile de la masa improvizată, uitându-se fix în fundul castroanelor de tablă, ca și cum s-ar fi așteptat ca mâncarea să iasă, ca printr-o minune, chiar de acolo. Un polonic mare alb umplea castroanele cu „borș de mamaia”, făcut din „buruieni” de prin grădină: bob, cartofi, ceapă, lobodă, leuștean și „pitrinjăl”, dres cu ou și cu o lingură de smântână de la vaca lu’ Gașița bâlbâita, „bețâvucă șî cam curvucă, sărăcuța”, după cum o descria chiar bărbată-său, gângăvit și el, mai ales după vreo două pahare de vin din ăla acru „de-ți sare pălăria, dom’le!” Hăpăiau cu zgomot din lingurile duse ochi până la gură, iar când mamaia îi privea mustrător, ei le așezau încet în farfurie, ținându-le prea mult prin aer ca să nu atragă atenția.  Așteptau pocăiți felul doi, mămăliguță cu scrob și o lingură de tochitură adusă tocmai din paravanul din spatele casei. Câteva felioare de castraveți murați, aduși de la rece, completau farfuriile, dându-le un aspect din cale-afară de ispititor, făcându-i pe copiii geloși să se uite în farfuriile celorlalți  ca să controleze dacă sunt la fel.
    Acum, în schimb, se aflau pe coclauri „cu oala-n cap”. Mamaia tocmai descoperise delictul și rupsese o râpcă numai bună de iușnit pe fundul și pe picioarele pușlamalelor. Pe ea o mira doar comportamentul nepoatei ei. „Să fi făcut ea una ca asta? Cu siguranță are o explicație. S-o fi dus după ceilalți să-i caute? O fi pățit ceva? Oricum, las’ că se întorc ei acasă și le dă ea de cheltuială!”
     În timpul acesta, cei patru copii se fofilau pe cărarea dintre sfeclă și ceapă, ajungând până la veceul din tablă roșie ruginită și de acolo până la hat la tanti Maria a lu’ Chircu. Tocmai când voiră să coboare hatul, iaca și tanti Maria care-și făcea de treabă prin grădină la dânsa, pe sub vișin. Rupea crenguțe de vișin și le punea în pestelcă. Se pregătea să pună castraveți la murat. „O bunătate!” Cu o mână ținea pestelca și cu alta rupea rămurele mici din copac. Aducea cu una dintre căprițele tataiei, atunci când se agățau pe garduri ca să mânănce spini de cătină și pelin.  S-au cam temut de dânsa că se va duce repede la mamaia și îi pârăște. După ce i-au zis în modul cel mai ceremonios „sărut mâna”, Mariana încercă să îngaime o minciună, precum că a pierdut un pui cu gâtul golaș și că acum, vezi Doamne, nu-i, poate s-a strecurat prin gardul de spini ș-o fi plecat pe drum de unul singurel. Petrică, la fel de ceremonios, o anunță și pe tanti Maria că Ceaușescu îi în vizită la Cotnari, dar nu-i spune că-i în păpușoi la nenea Sandu. „Vai di mini și di mini, și eu cu capotul ista zdrențuros? Și cu baticu’ ista urât în cap? Și undi l-ați văzut? A, trebuie să fie la Gostat, parcă am auzit eu șeava la aparat, da’ n-am băgat di samă, cu atâta treabă...” Și o ia repejor la deal, uitând de crenguțele de vișin...și de murături. Ceilalți frați, dacă au mai auzit-o și pe tanti Maria că parcă a auzit  „șeava la aparat”, despre venirea lui Ceaușescu la Cotnari, se uitau la Petrică ca la un norocos, fiindu-le de fapt ciudă că nu l-au văzut ei mai întâi.  Atunci au început să mărească pașii și chiar să fugă printre bolovanii tari din vie, ocolind cu grijă paiele uscate și groase care i-ar fi putut înțepa la tălpi. Înainte mergea țanțosă Mariana, cel mai mare dintre copii. După ea, ținând un băț, cu care să se apere de câini, venea fluierând Ștefănel, cel mai mare dintre băieți. De când învățase să fluiere, părea mai curajos și fluieratul era un fel de a-i ține de urât mai ales noaptea, atunci când trebuia să meargă  prin grădină singurel. După el urma Costel, cel mai mic dintre frați. Ținea și el un băț, nu ca să se apere de câini, doar așa, să semene cu fratele cel mare, cu Ștefănel. Încerca și el să fluiere, dar nu reușea decât un pufăit expirat.  Învățase, în schimb,  să scuipe în lături ca nenea Ghiță, atunci când urca la deal cu calul. Petrică era mijlociul dintre cei trei băieți, cam mincinos și căruia îi plăcea să facă treabă, precum câinelui a linge sare. În toiul treburilor, frații ceilalți stăteau cu ochii pe el ca pe butelie și asta pentru că își făcea pierdută urma ca măgarul în ceață. Ba avea o bubă la picior și trebuia să o studieze îndelung să nu fie „ceva periculos”,  ba îl apuca durerea de burtă și trebuia să meargă la veceu de câte cinci-șase ori într-o oră, sau îl mânca în cap și  poate, Doamne ferește, a luat păduchi de la găinile din poiată etc... Și dacă într-adevăr îl apucau „durerile facerii”, se punea pe căutat o frunză „potrivită” pentru treaba pentru care se pregătea. Că dacă doar pomenea de hârtia igienică, mamaia i-o și reteza  „Ț-o adus mă-ta hârtie igienică? Nu! Să-ți fie de bine! Ia-ți o frunză!” Și Petrică tocmai asta făcea, doar că nu era ușor să o nimerești pe cea  potrivită. Cele de cireș erau prea mici și nu foloseau la nimic; frunza de fasole ar fi fost ea bună cumva, doar că înțepa al dracului de tare. Mai rămâneau frunzele de sfeclă. Destul de mari, ce-i drept, doar că nu prea te puteai  baza pe ele. Mă rog, o frunză musai trebuia să găsească. Mai erau caietele și cărțile aduse de prin pod. Foile îngălbenite erau scrise cu un stilou albastru deschis, trădând o caligrafie fără cusur. Mai toate caietele erau lipsite de coperți, ca și cum cineva, le-ar fi deposedat, mai întâi de identitate, pentru a servi unui scop mai puțin nobil. Acum zăceau aruncate într-o găleată de tablă ruginită, aflată într-un colț, în interiorul „cabinei telefonice”. Chiar așa și arăta, mai puțin cu tronul de scândură cu gaură rotundă în mijlocul lui.  Poate că de asta și zicea câteodată tata: „mă duc să dau un telefon!” și se întorcea după ceva timp. Petrică luă un caiet și citi: „sfecla roșie și rapița se plantează...” aici cineva întrerupse în mod nemilos informația, luându-și exact colțul cel mai important. Găleata, după cum a constatat  chiar Petrică, era plină de caiete de agricultură și de mecanizare. A, mai era o carte, tot fără coperți, de economie politică. O deschise. Înăuntru era o poză.  Nicolae Ceaușescu privea triumfător către popor.  În carte, băiatul mai găsise și altele și-i păru rău că „tovarășul” nu stă într-un loc de onoare. Rupse foile și le puse sub braț, apoi ieși ușurat, nu înainte de a studia o pânză de păianjen și de a omorî un muscoi chiar cu „ tovarășul Nicolae Ceaușescu” în persoană.
       Elicopterul de stropit la vie huruia undeva în depărtare, deasupra viilor de la gostat. Cîteodată se mai rotea și pe deasupra casei și copiii se îmbulzeau să iasă  din casă și să-i facă repede cu mâna: „Avion cu motor,/Ia-mă și pe mine-n zbor/ Să mă fac aviator!/ Nu te iau/Că ești mic/ Și te cheamă Polonic!” Petrică a venit într-un suflet la frații lui și i-a anunțat că l-a văzut pe tovarășul Nicolae Ceaușescu cu tovarășa Elena în păpușoi la nenea Sandu. „Mă dracule, dacă-i minciună, te batem cu bolovani până acasă și-ți mai rupem și picioarele!” „Dacă vă spun că l-am văzut, a venit cu elicopterul de stropit la vie!”  „Ia jură, ia!” „Jur, uite că-mi fac cruce de trei ori, să mor eu!” „Treaba ta, ai jurat!” „Jură și pe roșu, ia!” ”Uite că jur, na, jur pe roșu că l-am văzut în păpușoi la nenea Sandu!” „Și cum era îmbrăcat, mă rog, ia?” „Păi cum să fie, iac-așa cu o șubă ca a lu’ tăticu și cu căciula aia a lui de lână brumărie, mă rog, așa cum apare la televizor.” „Și tovarășa Elena Ceaușescu, cum era îmbrăcată, ia?” „Cu o rochie albă cu guler de dantelă, na! Și mai avea și o poșetă în mână, tot de la televizor! ” „Și te-a văzut, ia?” „Păi nu, că tocmai atunci când să se întoarcă spre mine, am luat-o la fugă să vin și să vă spun.” Tot ar fi ceva să fie adevărat, se gândea Mariana. Îți dai seama ce-o s-o mă invidieze copiii de la școală? Dar ce-o să mai povestească la întoarcere! O să se oprească la nenea Emil și la tanti Mariana ca să le dea și lor vestea cea mare. Cum o să vină Coca și cu nenea Fănică tocmai prin vie și o să-l invite în casă. O să le dea pâine de casă, făcută de tanti Mariana, cu margarină și cu magiun de prune pe deasupra. Și bineînțeles că o să le dea și lor, că așa-i frumos, doar au venit împreună.
Pe urmă Coca o să le zică: „dar haideți olecuțâcă șî pe la mămicuța!” Ar putea s-o ia pe drum cu tot alaiul lor, dacă e prea strâmt prin vie, să nu se împiedice, ferească Dumnezeu, tovararășa Elena Ceaușescu cu pantofii ei de lac de la televizor! Ar putea să rămână peste noapte la ei. Mamaia i-ar culca în odaia de curat și i-ar înveli cu plapuma cea nouă cu miros puternic de naftalină. Chibrit de la capătul casei i-ar păzi cuminte și o să ajungă la televizor, precum câinele lu’ Pistruiatu’. Parcă avea un câine, nu? Sau parcă o bicicletă?  Nu mai contează.  Că el tot o casă din asta are la Scornicești, așa că nu ar face prea multe nazuri. Tovarășa Elena Ceaușescu o să admire țoalele din cordele din zestre și o să îi dea pe toți la televizor chiar la telejurnal, ca „fii ai Poporului” din satul Cotnari.
       Când au ajuns în păpușoi la nenea Sandu, nici urmă de tovarășu’ sau de tovarășa. O liniște cumplită domnea peste hotar, doar niște greieri negricioși țârâiau de prin pământul crăpat. „Unde-i, măi, îl întrebară frații mai mari, în timp ce mezinul roșu la față de mânie, că a fost păcălit, se pregătea să-i dea un băț la spinare. „Era aici, jur, eu l-am văzut!” Ștefănel se pregăti să ia un bolovan din păpușoi și să-l azvârle după el. Petrică o zbughi din loc ca un iepure speriat. Fuga prin păpușoi dură o veșnicie. Băiatul fugea cotit, călcând în picioare o grămadă de lobodă și de mărar, plantată printre rândurile de porumb. Îl prinse Ștefănel tocmai când se pregătea să cotească în vie la nenea Emil și dacă nu ieșea nenea Fănică la veceu, îl ghigoseau acolo ca pe el, mai ales că în loc să plângă, el râdea și le făcea în ciudă. Copiii deciseră să nu mai vorbească niciodată cu el, ca să se învețe minte, dar el râdea de unul singur, îi imita și mai dădea și câte un pârț  ca un mare nerușinat.
           Întoarcerea era iminentă. Îi aștepta mamaia cu o bucată de râpcă cam grosuță, semn că gluma s-a îngroșat și ea peste măsură. Aflase și ea de venirea lui tovarășu’ și cum nu credea o iotă, mișca prin aer  râpca amenințător. Se uită la Petrică: „Mă, mă pușlama, am să te dezbrac de nădragi și o să stai cu struțacul  gol să te ciupească găinile, ca numai de măgării ești bun!” Îi iușnise doar vreo două peste durlige. Ceilalți au scăpat cu cămașa curată, alegându-se doar cu niște priviri aspre. În timpul mesei, tăcere. Doar mamaia se străduia din răsputeri să nu izbucnească în râs. „Ai auzit, bre omule, Ceaușescu în păpușoi la cumnatu’ Sandu, Dumnezeu să-l ierte! Dracii de copii simțiră spiritul de glumă și începură să mustăcească și ei. Mai târziu râdeau de-a binelea, arătându-și unul altuia  fasolele. Până și  Petrică, care până mai înainte scâncea și suspina, uitându-se în jur ca un cățel milog, pufni în râs, deși îi era încă ciudă.  Îi săriră și mucii din nas și asta îl făcu să râdă din nou. Râdea și plângea, frecându-se cu măinile peste picioare,  exact acolo unde râpca îi lăsase vreo câteva dungi sănătoase. 
Râs cu plâns, balegă de mânz!

Povestire din cartea „Marenuca și cei zece cozonaci mușcați”

Ana-Maria Pătrașcu








                                      Marenuca și cei zece cozonaci mușcați
Frățiorilor mei complici,
Pe patul de arcuri din dormitorul copiilor, stăteau patru frăți într-o muțenie absolută. Camera lor nu era nici mică, dar nici mare, fiind ultima din șirul celor patru camere: două dormitoare, o sufragerie și o bucătărie strâmtă. Unicul avantaj era că se afla chiar lângă baie și nu era necesar să parcurgă  toate celelalte camere, mai ales dacă voiau să treacă neobservați de ochii severi ai tatălui. Singurele mobile, care îmbogățeau oarecum interiorul acestei camere, era patul cu arcuri în care dormeau cei patru copii de-a picioarele, doi câte doi, și soba de teracotă care încălzea iarna cu ciocălăi și rumeguș. În anotimpul cald, aceasta funcționa pe post de mobilă lucioasă, dată bine cu motorină, ca să miroase frumos „a curat”.  Un mileu mare, cusut cu ață, stătea țeapăn deasupra  cu unul dintre colțuri  cu țărțămuri lăsat în jos. Odată, unul dintre copii, fiind răcit și negăsind batistă, și-a suflat nasul chiar cu colțul acela bine apretat și atunci mama lor, „mămica” a făcut o „anchetă militară” și l-a descoperit pe cel care a profanat mileul proaspăt spălat, apretat cu făină de grâu și călcat cu fierul  care uneori mai și curenta, că doar tata era și electrician în timpul său liber. Ca să nu pară prea săracăcios, mama a mai adus și mașina de cusut aici, pe post de masă și bineînțeles că și pe aceasta trona de decor un mileu țeapăn, care arăta deschis că terenul era oarecum minat. Holul cel mic de lîngă baie era „mobilat” cu o mașină de spălat Albalux 9 care mergea hârâit sau tușea înecat atunci când „scuipa” apa murdară în veceu. Capacul era ușor scorojit de la rugină sau poate de la încălzit  prea mult apa pentru baia săptămânală de sîmbătă în cădița de plastic dreptunghiulară. Dacă uitai mașina  în priză, după un timp fierbea cu bolborosiri zgomotoase și atunci mama, care se temea mai întotdeauna de aceste lucruri, lua o flanelă de-a copiilor de la spălat, și smulgea cordonul din priza defectă de pe peretele exterior al băii, închizând ochii și deschizându-i imediat după.  De altfel, era o mașină de spălat multifuncțională: spăla rufe, dar nu le și clătea, operația aceasta o făcea mama în cadă cu apă rece, încălzea apa pentru baie și „pedepsea” copiii răi. Furtunul de gumă al mașinii era deosebit de mobil, adică se desprindea cu ușurință de la locul lui, plesnea nătărăii peste picioare, și dacă se împotriveau, peste mâini, apoi era pus, cu cea mai mare eleganță înapoi la locul lui, de parcă acolo ar fi stat dintotdeauna ca cel mare Sfânt. Salvarea venea doar atunci când aceasta era ocupat cu procesul de evacuare a apei, de obicei câte o zi întreagă, dacă aveai noroc și nu se oprea apa la bloc. Acum însă nu era zi de spălat, lucru regretabil pentru bieții copii, care așteptau nemișcați pe patul cu arcuri, cu genunchii la gură, strânși bine de ambele brațe adunate în cruciș. Așteptau în cea mai mare liniște, cu inima la gură, interogatoriul. Și mama nu glumea când era vorba despre așa ceva. Era așa de pricepută, că dacă ar fi fost vorba chiar și de Bin Laden, l-ar fi făcut să mărturisească când s-a apucat de fumat prima dată în viața lui.  Un fel de Sherlock Holmes al acelor timpuri. În afară de  chinuitoarele și interminabilele întrebări, mai toate capcană, de promisiunile înșelătoare că dacă recunosc, ea îi va  ierta și apoi le va uita pe vecie toate „relele înfăptuite cu bună știință”, nesiliți fiind de nimeni”, mai folosea și tehnici mai puțin ortodoxe, dar eficiente, cum era, de exemplu tratamentul cu furtunul de la mașina de spălat. Era un fel de baston al lui Garcea în variantă retro.
Bucătăria era prea mică, așa că mobila pentru alimente ocupa locul de cinste în camera părinților, acolo unde se și mânca seara, „că era mai cald”. Nu trecuse prea mult timp de la Paști, așa că încă se mai delectau cu ceea ce rămăsese bun de mâncat de la Sfânta Sărbătoare. În dulapul de jos al mobilei de bucătărie stăteau zece cozonaci  mușcați. Făptuitorul sau făptuitorii, încă nu se știe bine cine a pricinuit un astfel de sacrilegiu în masă, a fost probabil atras de umplutura opulentă de cacao cu nucă dulce și incredibil de bună care ieșise la copt pe una dintre marginile laterale ale cozonacului, imagine din cale-afară de ispititoare, s-o luăm pe aia dreaptă. Când mama îi descoperi, i se opri inima-n loc și ceva, ca un nod, i se pusese în gât și o sufoca. Îi luă la controlat pe toți zece: toți avuseseră aceeași soartă: „plagă mușcată”. Părea opera unui criminal în serie, cu toate că   urmele erau diferite.Toți fuseseră măcelăriți în același mod, doar că amprentele lăsate pe suprafața acestora variau ca mărime. Unii cozonaci erau mușcați din același loc, cu o precizie uimitoare. Chiar și mărimea gurii coincidea. Alții erau mușcați mai „finuț”, fiind mai mult roși de jur împrejur, „ca să nu se observe”. În fine, se puteau distinge: mușcături mici, mușcături largi, adânci sau superficiale, rosături ca de șoricel, etc. Îi făcuse în joia mare, stătuse toată noaptea în picioare și făcuse doisprezece cozonăcei si două păscuțe. Din toate acestea, rămăseseră acești zece cozonaci crescuți bine la copt, rumeniți atât cât trebuie, dar mai ales buni și puhavi. Mai erau și dați cu zahăr pudic pe deasupra, care nu prea se prea găsea... În fiecare zi, mama deschidea dulapul și se uita la ei ca la ochii din cap.  Că dacă venea cineva, avea și ea cu ce să se mândrească: „Poftiți, mâncați, am făcut o grămadă, uitați!” Și le-ar fi arătat cu mult orgoliu cozonacii din dulap.  „Uite ce-au putut să facă dracii, cruce de aur, duc-s-ar pe pustiu, ptiu, ptiu, ptiu!” Că doar pentru ei i-am făcut, că doar nu pentru ea și pentru tat-su, trebuia să ceară că le dădea. Ce, nu le dădea ea? Dar să mănânce frumos, felii tăiate și la masă, nu aiurea și să-și bată joc ca niște dușmani!” „Dușmanii” intuiră deja ce se întâmpla dincolo, auziră ușile dulapului deschise și închise de mai multe ori. Cunoșteau deja zgomotul ușilor. Așteptau doar nemișcați interogatoriul și apoi sentința. Își plimbau privirile de la unii la alții, strângându-și genunchii cu abele mâini. Unul dintre ei scoase chiar și limba și-și linse unul dintre genunchi. Își dădu seama imediat că era sărat și se opri la timp. Semăna într-un fel cu gustul lacrimilor și parcă îi venea să plângă dinainte.  Mama nu prea înjura sau nu înjura deloc, mai ales de cele sfinte, „Doamne ferește!” Avea totuși o înjurătură a ei, nu știu de unde o căpătase, iar copiii nu prea o auziră în jur, mai ales de la tata care avea un arsenal întreg din categoria celor sfinte și laice laolaltă. Oricum ar fi fost înjurăturile, toate  făceau referire la mamă, ca și cum toate cele pomenite i-ar fi aparținut numai ei. Niciodată nu au auzit, de exemplu „Gura lu’ tac-tu astăzi și mâine!” Mama avea o singură înjurătură: „Zâdiroiu’ mă-tii astăzi și mâine!” Spus cu ciudă, avea același efect ca cele spuse de tatăl, doar că ea în loc de lucruri sfinte, folosea probabil un eufemism. Copiii își auziră, pe rând, numele strigate de mamă:„Ana Maria, Ștefănel, Petrică, Costeeeel!” Semăna cu un strigăt de luptă. Deja o vedeau pe mama lor asemeni lui Tarzan, care urlă cu patimă înainte de a acționa. Și-o imaginau parcă și cu un cuțit în gură. În loc de asta, mama intră în camera lor valvârtej și nu avea fața lui Tarzan, ci doar o față roșie de nervi.  În loc de cuțit, ținea un cozonac în mână pe care îl flutura acuzator prin fața „dușmanilor”. „Mă dracilor, «Cruce de aur» și «Doamne iartă-mă», că mă faceți să fac păcate, mă, cine a făcut așa ceva?  După aia cu un ton mieros bătător la ochi: „Recunoașteți, că nu vă bat, spuneți doar adevărul și vă iert!” Licăririle de mânie din ochii mamei, arătau în schimb contrariul, așa că cei patru copii începură să se disculpe, fiecare în felul său, aducând motive temeinice care i-ar fi scos total din cercul suspecților.  Doar că mama era de neclintit. Ca o piatră: „Cine, cine a hăcuit toți cozonăceii aștia, sărăcuții, făcuți de mine?  Nu puteați să luați unul singur și să tăiați frumos cu cuțitul? V-am oprit eu vreodată de la mâncare? Spuneți!” Copiii dădură cu toții din cap că nu. „Am făcut cozonaci ca să mănânc doar eu?” Copiii dădură din nou din cap. „Atunci de ce, zâdiroiu mamei voastre, i-ați crâmpoțit pe toți?” De data asta copiii dădură din umeri, că adică nu știu. „A, deci recunoașteți că voi ați făcut!” Copiii negară și de data asta, dând din cap de mai multe ori, ca să fie mai convingători.
Fură aduși vreo patru cozonaci spre a fi dați de exemplu. Toți erau mușcați din partea laterală și stăteau așa pe mașina de cusut cu gurile căscate spre cei patru copii care îi priveau circumspecți. Viața din comunism le dădea oamenilor cele mai năstrușnice idei, așa că mama avea și ea ideile ei: „Ia, gurile la control, că dacă nu, chem miliția!” Mama s-a pus pe măsurat și pe comparat mușcăturile de pe cozonaci cu gurile celor patru suspecți, care semănau acum cu niște potârnichi prinse în ungher. Fiecare mușcătură în parte fu măsurată minuțios cu gura unui ipotetic vinovat. Doar că și copiii știau să se apere, dezvoltând încă de mici și mai ales în asemenea împrejurări, un instinct puternic de conservare. Dacă se întâmpla ca mușcătura de pe cozonac să fie mai mare, ei țuguiau imperceptibil buzele, pentru a obține o gură mai mică. Dacă se întâmpla invers, ca mușcătura să fie mică, își adaptau buzele, așa că gura să pară mai mare și tot așa. Dar și mama era atentă, așa că de fiecare dată striga „Nu schimba gura!”, dar tot degeaba.  Dacă a văzut că nu o scoate la capăt, le strigă: „Ei, de azi înainte să mâncați un...rahat!” Doar că le spuse altceva. Și pe șleau! Și apoi  aduse furtunul, semn că nervii îi erau întinși ca o coardă care se va destinde numai după ce îi va lua la încins pe răufăcători. Dar cine și cât a mușcat? Zece împărțit la patru dădea cu rest, iar ei falsificaseră probele. O să-i încingă pe toți în mod egal ca să nu se supere. „Bătaia  e ruptă din rai”, doar că „unde dai și unde crapă”! Când mama îl plesnea pe câte unul dintre ei, ceilalți plângeau dinainte, ca și cum pe ei i-ar fi lovit și dacă urlau de pe acum era ca și cum  și-ar fi ispășit deja pedeapsa, doar erau la grămadă și poate așa scăpau.  Când ajungea și la ei, se abțineau, icnind scurt și dacă loviturile continuau, se apucau de furtun, pregătiți fiind să lupte pentru viața lor  până la capăt, lucru care o enerva din cale afară pe mamă. După ce îi aghezmui pe toți patru și îi amenință că îi va spune tatălui, se apucă de alte treburi, lăsându-i pe „Doamne iartă-mă” cu păcatele lor nemărturisite. Se ogoiră unul pe altul și apoi căzură într-un somn adânc, suspinând din toți rărunchii. Mușcăturile de pe cozonaci îi priveau amenințător de pe mașina de cusut iar dacă nu s-ar fi trezit la timp, i-ar fi mușcat pe toți de la mic la mare sau invers.


 Ana Maria Pătrașcu, Marenuca și cei zece cozonaci mușcați






      Ioan Romeo Roşiianu, „Scrisoare despre străzi pustii și liniștea goală”

Oamenii talentați și frumoși atrag întotdeauna privirile asupra lor. Iar acestea se opresc înmărmurite și rămân vrăjite pentru totdeauna.
Salutul acestui om frumos și talentat este „Te îmbrățișez cu sufletul!”
Cu siguranță cititorii, iubitorii de frumos, îi vor îmbrățișa versurile din tot sufletul.
 Poezia sa, în vreme de carantină, reprezintă un adevărat jurnal al vremii și al vremurilor de afară, asupra cărora se suprapune existența în și în afara ființei subjugate, expresie a multiplelor identități, în căutarea eliberării prin „lumină lină”.





Scrisoare despre străzi pustii și liniștea goală

IUBITO, în seara asta liniștea a făcut nudism în amintirile mele
și nu s-a rușinat de poftele ce-mi invadaseră vintrele
se făcea de ziuă când m-am uitat pe geamul
ce dădea înspre strada cu viață
nu trecea niciun om printre umbrele răposate pe asfaltul crăpat
spălaseră cei de la primărie până și urmele mele de-ntors acasă
de aia mă și tem să ies acum pe stradă
ca să nu mă rătăcesc printre spaime și viruși desculți
nu mi se mai vede pasul nemurit pe aleea ce duce-nspre inima ta
nici mașini nu mai trec acum de nicăieri spre niciunde
stau închis în odaia mea și mă destrăbălez cu eroii din cărți
vecinii mă reclamă la poliție atunci
când îmi invidiază regăsirea de sine.

(Mai știi când mi-ai aruncat la coș amintirile color și le-ai păstrat doar pe cele-n care sufletul meu plângea?)

Așa a fost, Iubito, dar acum trăim vremuri în alb negru
sepia a devenit și ea culoare nu mai este o vietate acum
stau pe balconul închis ca-ntr-o cușcă ce are numai două laturi
privesc în golul nopții și de atâta liniște în urechi se-nfiripă
zgomotul de luna trecută
atunci aveam dezlegare la prieteni, Iubito, mă puteam
îmbrățișa până și cu dușmanii
acum, Iubito, de după limbile ceasului stă moartea să-mi fure ultima secundă
de după tufele de lângă bloc o văd mereu ascuțindu-și coasa
pentru mine miroase-a sfârșit clipa aceasta cu jale în ea
mă tem de lume de umbra mea mă ascund
de după masca de pe față ochi hulpavi îmi privesc
plasa cu cumpărături pentru ziua de mâine.

(Mai știi când am făcut dragoste în iarba udă și rece dar nouă ne era cald și transpiram de atâta plăcere și viață?)

Așa a fost, Iubito, și-acum mi-am pus la uscat amintirile toate
vreau să le-ascund printre cuvintele mele sărace și goale de sensuri
vreau să le înmormântez cu mâna mea la capătul de răsărit al viețuirii mele de pripas
trăiesc printre străini, Iubito, în celălalt capăt de lume-al lumii mele
dacă-am să mor acum pe crucea mea vor scrie poet necunoscut
cu aceeași cretă cu care-mi vor desena pe parchet conturul trupului
nu va fi nicio paradă la moartea mea ciocli vor sta departe de mine ca de-un ciumat
nici măcar de cerșetori agresivi n-o să am parte
mă vor înmormânta pe furiș cei de la primărie
s-or bucura c-au scăpat de unul ce le respiră ca jurnalist în coaste.





 Ioan Romeo Roşiianu- Fișa autorului



         Născut în mun. Roșiorii de Vede, jud. Teleorman, la data de 3 august 1969.

Debut literar, în „Teleormanul literar si artistic”, 1983, cu un grupaj de poezii

Debut editorial: „Unghi al durerii” – Casa de Editură PANTEON, Piatra Neamţ, 1994, versuri

 

Volume publicate până acum:

-         „Unghi al durerii” – Casa de Editură PANTEON, Piatra Neamţ, 1994, versuri

-         „Naşterea insomniei” - Casa Editorială ODEON, Bucureşti, 1996, versuri

-         „Lenjerie pentru Sfântul uitat” – Editura CYBELA, Baia Mare, 1997, versuri

-         „Poetul ucis de Cuvinte” – Editura CYBELA, Baia Mare, 1999, versuri

-         „Scrisori deschise trupului TĂU” -  Editura Universităţii de Nord, Baia Mare, 2000, versuri

-         „Blestemul care stinge lumânări” – Casa Editorială ODEON, Bucureşti, 2000, versuri

-         „În căutarea Îngerului pierdut” – Editura IULIUS, Baia Mare, 2004, versuri, ediţia I – a

-         „Înnomenirea cuvintelor” – Editura IULIUS, Baia Mare, 2005, versuri, ediţia I – a

-         „În căutarea Îngerului pierdut” – Editura IULIUS, Baia Mare, 2005, versuri, ediţia a II – a, revăzută  şi adăugită

-         „Înnomenirea cuvintelor” – Editura IULIUS, Baia Mare, 2005, versuri, ediţia a II – a, revăzută şi adăugită

-         „Înnomenirea cuvintelor” - Editura CECONII, Baia Mare, 2014, versuri, ediţia a - III – a, revăzută şi adăugită

-         „Arhitectura poemului” - Editura ETHNOLOGICA, Baia Mare, 2015, versuri

-         „Scrisori de dragoste neexpediată” - Editura GRINTA, Cluj - Napoca, 2016, versuri

-         „Scrisori despre demoni şi sfinţi” - Editura ETHNOLOGICA, Baia Mare, 2016, versuri

-         „Scrisori  dragoste pierdută” - Editura eCREATOR, Baia Mare, 2018, versuri

-         „Scrisori de dragoste irosită” – Editura eCREATOR, Baia Mare, 2019, versuri

 

COAUTOR:

-         „Acatistele Maicii Domnului” - Editura IULIUS, Baia Mare, 2002, religie, Editia I - a, coautor, alături de ÎPS Justinian Chira, Arhiepiscopul Maramureşului şi Sătmarului

-         „Acatistele Maicii Domnului” - Editura IULIUS, Baia Mare, 2003, religie, Editia a – II - a, coautor, alături de ÎPS Justinian Chira, Arhiepiscopul Maramureşului şi Sătmarului

-         „Scrisori de dragoste eternă” – Editura ECREATOR, Baia Mare, 2018, versuri, coautor, alături de Alina Florica

-         „Scrisoare şi destin” – Editura ECREATOR, Baia Mare, 2018, versuri, coautor, alături de Alina Florica

-         „ Scrisori de dragoste nemărginită” – Editura ECREATOR, Baia Mare, 2019, versuri, coautor, alături de Alina Florica

-         „Prizonierii Cuvântului” – Editura ECREATOR, Baia Mare, 2019, versuri, coautor, alături de Iustinian George Paiuc

-         „În cetatea îngerilor– Editura AMANDA EDIT VERLAG, București, 2019, versuri, coautor, alături de poeta albaneză Albina Idrizi

-         „Daruri divine – vol 10” - Editura AMANDA EDIT VERLAG, București, 2020, versuri, coautor, alături de Marinela Belu – Capșa, Alina Narcisa Cristian, Daniel Achim Harabagiu, Mihaela Huțanu și Daniela Micu.

-         „Daruri divine – vol 13” - Editura AMANDA EDIT VERLAG, București, 2020, versuri, coautor, alături de Petronela Apopei, Maria tasente, Flori Gomboș, Dan Drăguș și Diana Teodora Cozma.

 

PUBLICISTICĂ

-         „KAKE - povestea ratată” - Editura IULIUS, Baia Mare, 2011

 

CRITICĂ LITERARĂ

-          „Pictorii cuvintelor” – Editura TipoMOLDOVA, Iaşi, 2015

-         „Punte peste vremuri” - Editura Grinta, Cluj - Napoca, 2017

-         „Punte peste ani” – Editura ECREATOR, Baia Mare, 2018

-         Litere din Maramureș - Editura Ethnologica, Baia Mare, 2019

-         CĂRŢI TRADUSE:
„Respiraţia cuvintelor” - Editura Amanda Edit Verlag, Bucureşti, ediţie bilingvă, româno - albaneză, versuri, 2015 (traducere Baki Ymeri)

-         „Poemele fiinţei” - Editura Amanda Edit Verlag, Bucureşti, ediţie bilingvă, româno - germană, versuri, 2015 (traducere Renate Muller)

-         „Împlinirea cuvintelor” - Editura Grinta, Cluj - Napoca, ediţie bilingvă, româno - italiană, versuri, 2017 (traducere Olimpia Danci şi Rodica Vinău)

-         „Scrisori de dragoste expediată” - Editura Grinta, Cluj - Napoca, ediţie bilingvă, româno - engleză, versuri, 2017 (traducere Patricia Lidia)

Până acum Ioan Romeo Roşiianu a semnat prefaţa, postfaţa sau referinţe critice la aproape 500 de cărţi, a fost inclus în 11 dicţionare şi în peste 70 de antologii literare, dintre care trei sunt ediţii bilingve, româno - albaneze.

A publicat poezie, proză, eseu şi critică literară în toate revistele importante din ţară, la multe din acestea având rubrici sau pagini permanente de critică literară.

Până acum a obţinut mai multe şi felurite distincţii, precum şi premii pentru poezie şi proză la diferite concursuri şi festivaluri din ţară și străinătate, dar şi cinci premii pentru volum.

-         „Poetul ucis de Cuvinte” (Editura CYBELA, Baia Mare, 1999, versuri) - Premiul pentru poezie la “Cărţile anului” - 2000

-         „Înnomenirea cuvintelor” (Editura CECONI, Baia Mare, 2014, versuri, ediţia a - III – a, revăzută şi adăugită) - Premiul pentru poezie la “Cărţile anului” - 2015

-         „Scrisori de dragoste expediată” - Editura Grinta, Cluj - Napoca, ediţie bilingvă, româno - engleză, 2017 - Premiul Revistei “Familia”

-         „Scrisori de dragoste expediată” - Editura Grinta, Cluj - Napoca, ediţie bilingvă, româno - engleză, 2017 – Premiul Festivalului Internaţional de Poezie de la Sighetu Marmaţiei, 2017

-         „Scrisori de dragoste expediată” - Editura Grinta, Cluj - Napoca, ediţie bilingvă, româno - engleză, 2017 – Premiul „Cea mai bună carte de poezie a anului 2017” la Festivalul – Concurs Naţional de Creaţie Literară AVANGARDA, Bacău, 2018

-         „Scrisori de dragoste pierdută” - (Editura eCREATOR, Baia Mare, 2018, versuri) - Premiul pentru poezie la “Cărţile anului” – 2019

 Fondator al revistelor „Millenium” şi  „eCreator” din Baia Mare.

A publicat poezie, proză şi eseu în Franţa, Germania, Anglia, Albania, Austria, Canada, SUA, Belgia, Ungaria, Italia, Spania, Moldova, Ucraina şi Bulgaria.

Din postura de redactor, redactor şef sau director la editurile „Casa Lux” şi „Odeon” din Bucuresti, „Enesis”, „Iulius” şi „eCREATOR” din Baia Mare a coordonat şi îngrijit apariţia a peste 600 de cărţi.

 

MEMBRU în/la:

- LSR - Liga Scriitorilor din România

- USE - Uniunea Scriitorilor Europeni

- UIOC - Uniunea Internaţională a Oamenilor de Creaţie

- AJRP - Asociaţia Jurnaliştilor Români de Pretutindeni

- APS - Asociaţia Presei Sportive din România

 

FUNCŢII DEŢINUTE în prezent:

- PREŞEDINTE reprezenţa Maramureş a UIOC

- DIRECTOR Editura eCREATOR

- DIRECTOR Revista eCREATOR

- PREŞEDINTE Asociaţia Social-Cultural-Creştină ECREATOR

- REDACTOR ŞEF ziarul NECENZURATMM

- REDACTOR ŞEF ziarul ŞTIRILEMM

- REDACTOR ȘEF revista CREDINȚA ADEVĂRATĂ

- SECRETAR GENERAL DE REDACŢIE la revista TELEORMANUL CULTURAL


 




Commenti

Post popolari in questo blog

Proiectul Lectura în familie. Andreea Radu: „Aventurile lui Pipì, maimuțica roz”